Ενήλικες

Χρειάζεται να διερευνήσετε θέματα που σας απασχολούν;

Επιθυμείτε να μοιραστείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματα σας;

Σας προβληματίζει η συμπεριφορά σας, η συναισθηματική σας κατάσταση, οι σχέσεις σας ή ψυχοσωματικά συμπτώματα ;

Νιώθετε μεγάλη δυσφορία και παρατηρείται μείωση στην λειτουργικότητα σας;

Θέλετε να αλλάξετε πρακτικές που δεν σας βοηθούν ή σας δημιουργούν προβλήματα;

Ήρθε η ώρα να κάνετε κάτι γι’ αυτό!

  • Ατομική Συμβουλευτική
  • Σεμινάρια Αυτογνωσίας
  • Ομαδική Θεραπεία
  • Ψυχόδραμα

Ψυχόδραμα 

Εν αρχή…

Ο εμπνευστής και δημιουργός του Ψυχοδράματος υπήρξε ο ψυχίατρος Jacob Moreno (1889- 1974)  ο οποίος έζησε και εργάστηκε σε Αυστρία και ΗΠΑ. Στα πάρκα της Βιέννης παρακολουθούσε το παιχνίδι των παιδιών και διέκρινε ιδιότητες και τεχνικές τις οποίες ενσωμάτωσε στην δική του φιλοσοφία και θεραπευτική πρακτική. Ο αυθορμητισμός, η αυθεντικότητα και η δημιουργικότητα αποτελούν τους βασικούς άξονες του Ψυχοδράματος. Το άτομο εκπαιδεύεται να αντιμετωπίζει την ζωή με αυθορμητισμού και δημιουργικότητα. Μαθαίνει να δημιουργεί μέσα από τον εαυτό του -το σώμα & τον λόγο- και την ομάδα και έτσι γίνεται δημιουργός της ίδιας του της ζωής.

Εφαρμογή

Το Ψυχόδραμα, πέρα από τις θεραπευτικές του ιδιότητες, αγγίζει τις διαστάσεις μιας φιλοσοφικής θεώρησης. Χρησιμοποιείτε τόσο σαν θεραπευτική προσέγγιση και παρέμβαση στην ψυχοπαθολογία όσο και ως μέθοδος αυτογνωσίας και ευαισθητοποίησης σε ποικίλα θέματα. Παράλληλα έχει εξελιχθεί ως εργαλείο διδασκαλίας και εφαρμόζεται σε ποίκιλλα πλαίσια (θεραπευτικά, εκπαιδευτικά, εργασιακά, καλλιτεχνικά) σε όλο τον κόσμο.

Απευθύνεται

σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες ανεξαρτήτως συμπτωματολογίας, κουλτούρας, και κοινωνικοοικονομικού επιπέδου. 

Θεωρία των Ρόλων

Σύμφωνα με την ανάλυση ρόλων το άτομο υιοθετεί ποικίλους ψυχολογικούς ρόλους. Ορισμένοι από αυτούς είναι ‘προοδευτικοί’, το βοηθούν δηλαδή να εξελίσσεται και να ζει αρμονικά, ενώ άλλοι ρόλοι είναι δυσλειτουργικοί, το αποδιοργανώνουν και το εμποδίζουν να ζήσει όπως επιθυμεί. Παράλληλα υπάρχουν ρόλοι που είναι υπερανεπτυγμένοι και μπορεί χρειάζεται να μετριαστούν, ενώ άλλοι χρειάζεται να ενισχυθούν.

Η κοινωνιομετρία

Ο Moreno εισήγαγε αυτό τον όρο για να περιγράψει την ανάλυση της δυναμικής των σχέσεων. Μέσω της κοινωνιομετρίας εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο το άτομο σχετίζεται με τους γύρω του. Χρησιμοποιείτε συχνά ως εργαλείο για την αύξηση της συνοχής της ομάδας και της δημιουργικής αλληλεπίδρασης των μελών.  

Το κοινωνιόδραμα

είναι μια ακόμα μέθοδος δράσης (action method) η οποία βασίστηκε στην φιλοσοφία και την μεθοδολογία του Jacob Moreno. Εδώ η ομάδα εστιάζει σε πιο οικουμενικά θέματα που αγγίζουν όλα τα μέλη και ο πρωταγωνιστής είναι η ομάδα στο σύνολο της και συχνά η κοινωνία.

Διαδικασία

Μέσα από διάφορες τεχνικές, παιχνίδια και ασκήσεις ο θεραπευμένος επεξεργάζεται το υλικό του βιωματικά σε ατομικό, είτε συνηθέστερα σε ομαδικό επίπεδο.

Συχνά η ομάδα επικεντρώνει την ενέργεια της σε ένα μέλος, τον λεγόμενο πρωταγωνιστή, ο οποίος εξερευνά/  διεξοδικά ένα συγκεκριμένο θέμα που τον απασχολεί. Η  διερεύνηση αυτή γίνεται μέσω της εκδραμάτισης σκηνών από την πραγματική ή φαντασιακή ζωή του πρωταγωνιστή (εσωτερικευμένες εικόνες) από το παρόν, το παρελθόν αλλά και το μέλλον. Πολλές φορές η εκδραμάτιση μιας ιστορίας εμπεριέχει την ολοκλήρωση μιας ‘ημιτελούς κατάστασης’ (unfinished business).

Η υπόλοιπη ομάδα λειτουργεί υποστηρικτικά ενσαρκώνοντας διάφορους ρόλους (π.χ. υπαρκτά ή  φανταστικά πρόσωπα, συναισθήματα) από την ζωή του πρωταγωνιστή. Σε ατομικές συνεδρίες χρησιμοποιούνται διάφορα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν μια σειρά ρόλων.

Ο πρωταγωνιστής καλείται να πειραματιστεί δοκιμάζοντας εναλλακτικές αντιδράσεις σε καταστάσεις οι οποίες τον δυσκολεύουν. Έτσι αναπτύσσει και εφαρμόζει ένα νέο ρεπερτόριο δεξιοτήτων το οποίο συμβάλλει στην διεύρυνση της προσωπικότητας του

Κάθε Ψυχοδραματική συνεδρία ολοκληρώνεται με το μοίρασμα κατά την διάρκεια του οποίου τα μέλη μοιράζονται τα συναισθήματα τους, τις σκέψεις τους, ανταλλάσουν τις εμπειρίες τους και πιθανόν κάποια συμπεράσματα. Με αυτό τον τρόπο ‘πλαισιώνουν’ την δουλειά που έλαβε χώρο.

Η όλη διαδικασία διευθύνεται από τον συντονιστή της ομάδας, ο οποίος είναι εκπαιδευμένος θεραπευτής.     

Τεχνικές

Παιχνίδια ρόλων, γραμμή ζωής, εικαστικές δημιουργίες, ζέσταμα, ντουμπλάρισμα- doubling, καθρέπτης, συγκεκριμενοποίηση,  μεγέθυνση, ‘από μηχανής θεός’, προβολή στο μέλλον, μονόλογος, παρουσίαση ονείρου, βινιέτες.

Κάθαρση

Η απελευθέρωση  συσσωρευμένων και καταπιεσμένων συναισθημάτων μέσω της εκδραμάτισης της κατάστασης που προκάλεσε την ένταση, την δυσκολία ή την σύγκρουση είναι ένα από τα ζητούμενα του θεραπευτικού Ψυχοδράματος.

Για τους έφηβους και ενήλικες θεραπευμένους εξίσου σημαντική με την συναισθηματική έκφραση και εκτόνωση είναι και η γνωστική επεξεργασία και διαχείριση του υλικού, η οποία εμπεριέχει την ενδοσκόπηση, την επίγνωση, συνειδητοποίηση, και την μετατροπή του υποσυνείδητου σε συνειδητό, με αποτέλεσμα την θετική αλλαγή.     


Στόχοι/ Οφέλη

 

  •        διεύρυνση της αντίληψης του ατόμου για ότι συμβαίνει μέσα και γύρω του
  •    συνειδητοποίηση & έκφραση συναισθημάτων, συμπεριφορών, σκέψεων, αντιλήψεων, συγκρούσεων
  •        συνειδητοποίηση της διαδικασίας εδραίωσης  δυσλειτουργικών πιστεύω
  •   επανεξέταση των ψυχολογικών ρόλων και στάσεων του ατόμου και η υιοθέτηση νέων πιο λειτουργικών πρακτικών
  •       ανάπτυξη νέων λειτουργικών δεξιοτήτων και ψυχολογικών ρόλων
  •         αναπλαισίωση σχέσεων & βελτίωση της ποιότητας των σχέσεων του ατόμου και του τρόπου που συνδέεται τόσο με τους ανθρώπους όσο και με καταστάσεις στην ζωή του 
  •    ενθάρρυνση υγειών προσωπικών στόχων και επιθυμιών, καθώς επίσης και  διερεύνηση των εμποδίων και των συγκρούσεων που το εμποδίζουν να τους υλοποιήσει
  •    ανάπτυξη της ομαδικότητας, της ενσυναίσθησης, του σεβασμού και της αλληλεγγύης 
  •            ενίσχυση της ευελιξίας του ατόμου
  •       εξοικείωση με την κίνηση, το σώμα, της αυτοεικόνας 
  •      συντονισμός σκέψης- συναισθήματος- συμπεριφοράς
  •       ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, αυτοπεποίθησης και της εμπιστοσύνης 
  •       ανάπτυξη της αίσθησης του εαυτού και της προσωπικής ταυτότητας
  •     η αλλαγή στο άτομο μεταλαμπαδεύεται  λειτουργώντας ευεργετικά και για τους οικείους του μέσω των συστημικών δυναμικών

 

 Η προσωπική μου Ψυχοδραματική πορεία

Η πρώτη μου επαφή με το Ψυχόδραμα έγινε το Σεπτέμβριο του 2002 στο πλαίσιο της κλινικής πρακτικής μου με την συμμετοχή μου σε μια ομάδα για ένα χρόνο. Η επίσημη πενταετής εκπαίδευση μου στο ΨΥΚΑΠ ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2005 με βασικό εκπαιδευτή τον Κωνσταντίνο Λέτσιο.  Παράλληλα σημαντικοί και αγαπημένοι δάσκαλοι μου στο Ψυχόδραμα είναι η Σμαρούλα Παντελή, ο Max Clayton, η Marcia Karp, η Judith Teszáry, η Christine Hosking, η Sandra Jay- Wooding, η Nancy Piercy.

Η εμπειρία μου στην εφαρμογή του Ψυχοδράματος έλαβε χώρο σε ιδιωτικά και δημόσια πλαίσια, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, σε παιδιά και ενήλικες. Ο συντονισμός θεραπευτικών ομάδων, σεμιναρίων και ημερίδων αυτογνωσίας ξεπερνά τις 1400 ώρες και έχει πραγματοποιηθεί στην Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης του Αιγινήτειου Νοσοκομείου, στο Κέντρο Πρόληψης του Δήμου Γλυφάδας και στο Ινστιτούτο Ανθρωπίνων Σχέσεων & Επικοινωνίας.

Πολλοί αποκαλούν το Ψυχόδραμα ως πρόβα για την ζωή αφού προσφέρει ένα ασφαλές πλαίσιο στο οποίο το άτομο έχει την δυνατότητα με ασφάλεια να πειραματιστεί, να δοκιμάσει και να εφαρμόσει τις κατευθύνσεις  εκείνες που το ίδιο επιθυμεί. Το άτομο ‘προπονείτε’ ώστε να ζει σε συμφωνία με τα συναισθήματα του, το σύστημα αξιών του και τις προθέσεις του. 

Διαβάστηκε 2369 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 13 Οκτωβρίου 2012 23:09
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: Παιδιά & Έφηβοι »